Week acht

12 mei 2019 - Marahau, Nieuw-Zeeland

Sinds deze week ben ik op het Zuidereiland👏🏻 Maar voordat ik met de ferry ging ben ik nog naar museum Te Papa geweest in Wellington. Ze hadden daar op het moment namelijk een tentoonstelling over Gallipoli (Wereld Oorlog I). Er waren een aantal mega grote  sculpturen van mensen die ze nagemaakt hadden en deze leken zo echt dat het haast creepy was.
Dinsdagmiddag stond ik op het station van Wellington te wachten op de shuttle die ons naar de ferry zou brengen. Na driekwartier wachten was hij er nog niet en over twintig minuten zou de boot gaan. Na een belletje kwam hij gelukkig alsnog. We werden uitgezwaaid door een dakloze man voor wie ik een sandwich had gekocht (waar hij heel erg blij mee was). De voetgangers mochten als eerste aan boord dus had ik een plekje vooraan uitgezocht zodat ik alles goed kon zien. Met frietjes en kipnuggets was het een geslaagde overtocht, vooral de omgeving van de fjord was heel mooi. Na aangekomen te zijn in het hostel in Picton heb ik nog een spelletje Backgammon gespeeld met iemand anders.
Woensdag was ik door de haven aan het struinen, bootjes kijken toen ik een visser tegen kwam uit Yorkshire. Hele vriendelijke en gezellige man dus ben ik een uurtje blijven hangen voor een praatje. Na een tijdje dachten we een grote vis gevangen te hebben, bleek het een zeekomkommer😂 Wist niet dat die dingen überhaupt in een haakje konden bijten🤷🏼‍♀️ Bij de Franse bakkerij had ik het lekkerste broodje wat ik tot nu toe heb gehad hier, dus die heb ik donderdagochtend weer gekocht om mee te nemen in de bus naar Nelson voor de lunch. ‘S avonds ben ik naar de box training in Picton geweest, leuk, maar sta strak van de spierpijn, dus werk aan de winkel deze zomer😂
Vanuit Picton ging de reis verder naar Nelson. Vanaf nu reis ik niet meer met de Intercity bussen, maar met Stray. Deze organisatie is puur op backpackers gericht en ze hebben ook van alles wat je via hen kunt boeken en organiseren dus moet nog even goed uitvinden wat ik er allemaal mee kan. Maar donderdag was een regen dag dus kwam het goed uit om in de bus te zitten. In Nelson heb ik eerst boodschappen gedaan, mijn favoriete onderdeel, want supermarkten zijn zo leuk hier, vooral New World. Toen ik vrijdagochtend mijn yoghurt voor het ontbijt uit de koelkast haalde was die bevroren, dus heb ik maar ham/kaas tosti’s gemaakt, ook lekker👀
Het rare en irritante wat mensen hier doen is links rijden en rechts lopen. In Nederland houd je op de stoep etc gewoon de rechterkant aan zodat je geen awkward ontwijkacties krijgt, maar hier vinden ze dat blijkbaar leuk want de helft loopt links en de andere helft rechts. En vaak ook nog een paar ergens daar tussen in, omdat ze appen en lopen tegelijk. Waarom ze niet gewoon links aanhouden, geen idee, maar irritant is het wel haha.
Vrijdag was een dag met heel mooi weer en had ik zelfs m’n korte broek weer aan. We hebben we hele dag door Nelson gestekkerd en zo heel veel gezien. ‘S avonds zijn we naar de haven gegaan, want daar zou de zonsondergang heel mooi zijn, en dat klopte, heel mooi zelfs😍
Op de terugweg hebben we een pizza opgepikt en terwijl we daarop wachtten kon ik me even uitleven in de speeltuin😇
We hadden besloten om na het eten naar de bios te gaan voor Aftermath, een mooie film en het leuke was dat wij de enige twee in de zaal waren, perfect dus zonder anderen die met popcorn kraken.
Zaterdagochtend was ik al vroeg op, omdat ze een groep gek geworden kinderen in het hostel hadden die al om 6:00 door de gangen raceten. Omdat ik niet mocht schieten ben ik maar gaan ontbijten om vervolgens mn schelpen nogmaals te wassen🤷🏼‍♀️ Ik heb namelijk mooie schelpen gevonden, maar die dingen stinken een uur in de wind, maar ik weiger ze weg te gooien. Dus tot nu toe probeer ik ze gewoon steeds te wassen, in de hoop dat het beter wordt😂
De ochtend heb ik op de bekende markt in Nelson doorgebracht. Heel veel kraampjes met van alles en nog wat. Waaronder een kraampje met Nederlandse lekkernijen😃
Ook was er in het museum van Nelson een tentoonstelling over Wild life fotografie. Dat was leuk om te zien en ook hier kreeg ik meerdere opmerkingen over mijn dierenshirt haha. Hierna ben ik gaan lunchen in een caféetje en wilde ik de route doornemen en bussen boeken. Echterrr bleek dat vanaf Franz Josef naar Wanaka (ca. 270km) alle bussen vol zitten 😫 Er is een andere bus maatschappij waarmee ik zou kunnen gaan, maar dan moet ik extra betalen voor een bus die ik eigenlijk al betaald heb. Maar goed, als ik niks anders kan verzinnen is die optie er in ieder geval.
Ondertussen heb ik de bus maatschappij gebeld en is er op één stukje nog gedoe, maar de rest is gelukkig geregeld.
Op het moment ben ik aan het wachten op de watertaxi. Het Abel tasman National Park heeft prachtige stranden en is heel geschikt voor kanoën, maar het is heel slecht weer dus is alles gecanceld. Om toch nog wat te kunnen zien ga ik met de watertaxi naar een baai, vanaf daar 1,5 uur wandelen naar de volgende baai en dan weer terug met de taxi. Alle regenkleding is dus uit de tas en ik hoop dat ik het voor morgen droog krijg. Normaalgesproken zou ik hier foto’s kunnen nemen van de tropisch uitziende stranden, maar omdat het de hele dag stortregent laat ik de camera thuis.. Het park heeft Abel Tasman National Park dus mocht je willen weten hoe het eruit ziet, kun je het googlen😉 Balen van het weer maar er zit niks anders op.
De ochtend was nog wel redelijk en ik heb dolfijnen gezien, lepelaars, veel zeehonden en prachtige schelpen gevonden. De golven op zee waren zo hoog dat een klein bootje verdween als hij achter een golf naar beneden dook om vervolgens weer omhoog te worden gegooid. Een ramp voor mensen met zeeziekte dus, op de terugweg was er dan ook iemand die moest huilen van ellende en moest overgeven, heel sneu. Hopen dat het iets opklaart voor dinsdag zodat mijn helikoptervlucht niet geannuleerd wordt, maar voorlopig ziet het er niet uit alsof het beter gaat worden helaas. Dus allemaal duimen voor me dat het wel mooier wordt en tot volgende week bij ‘Reis door Nieuw-Zeeland met Maureen’ 👏🏻❤️