Week negen

19 mei 2019 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Hallo lieve thuisblijvers.

Bij aankomst in Franz Josef maandag eind van de middag kon je ervoor kiezen om mee te doen aan het groepsdiner en vandaag was dat een pizzabuffet, dus uiteraard deed ik daaraan mee. Super gezellig met iedereen. Er was namelijk ook een Kiwi experience bus (een zelfde principe als Stray, ook voor backpackers) maar deze bus straat erom bekend dat er heel veel gefeest en gedronken wordt. Er zitten dan ook heel veel Engelsen in die bus. Maar daarna gingen we allemaal naar de bar die er bij aan zat en dat was een super leuke avond met poolen en dansen. Deze bar was zo leuk dat ik tot en met vrijdagavond alle avonden daar heb doorgebracht😇

Het is nu woensdag en terwijl ik dit schrijf en het regent nog steeds. Ook ziet het er voorlopig niet uit alsof het gaat stoppen met regenen. Op het hele zuider eiland wonen minder mensen dan in Auckland en ik snap dus wel waarom. Het regent er veel en vaak, in dit gebied rond de Franz Josef gletsjer regent het gemiddeld 6 meter(!) per jaar😳Helaas voor mij betekent dat bij de kachel zitten en een boek lezen, wat natuurlijk niet erg is maar voor een paar dagen achtereen wordt het wel saai. Ook zijn alle mensen waarmee ik in de bus zat verder gegaan. Sommigen wilden langer blijven, maar dat ging niet want alle bussen die volgenden waren vol. Deze bus had geen plek voor mij, maar ik heb er bewust voor gekozen om hier te wachten en niet op een andere manier te volgen, want ik wil erg graag de gletsjer op en dat kan alleen met goed weer en vrijdag zou een goede dag moeten zijn.

Gisteren (dinsdag) zijn we wel met een groepje naar een grot gelopen, in de stromende regen. Ik had twee vuilniszakken om mn schoenen gedaan zodat ik de grot niet al het water in m’n schoenen zou lopen, dat werkte perfect. Ook had ik een paraplu dus ik was vrijwel droog en niet koud toen we terug liepen, maar de anderen waren helemaal doorweekt en tot op het bot verkleumd. Ik had ook de camera meegenomen, omdat mijn rugtas een regenhoes heeft en het is gelukt om in de donkere grot een foto te krijgen van de andere vier (ik kon er niet bij op want dan was de belichting niet goed) én de glowworms, dus daar waren ze helemaal gelukkig mee, en ik ook. Wel balen voor hen dat ze verder moesten, want ze hebben dus de beroemde gletsjers niet gezien. ‘S avonds heb ik mama’s lekkere pompoensoep gemaakt, want daar is het wel weer voor. Vervolgens hebben we in de bar nog een potje pool gespeeld en wat gedronken.

De rest van de week heb ik gewacht op goed weer door de hele dag te lezen en pool te spelen. Echter hadden ze bedacht dat donderdag een geschikte dag was voor een brandoefening dus ondanks de het regengordijn moesten we vijf minuten naar buiten, terwijl iedereen wist dat die oefening ging komen.😒En toen was het eindelijk vrijdag én mooi weer, dus tijd voor de helihike😍En dat was zo ontzettend gaaf! We werden klaargemaakt en voorzien van stijgijzers om vervolgens naar de helikopter te wandelen. Op basis van gewichtsverdeling mocht ik voorin zitten en dat was echt geweldig. Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk weten ben ik wel een heli fan dus dit was alleen al super. Eenmaal op de gletsjer was het even wennen om met stijgijzers te lopen, maar dat ging al snel goed. Ik gleed één keer uit omdat ik niet oplette en mijn spikes dus niet goed in het ijs zaten. Gelukkig gleed ik tegen de gids aan die wel stevig stond😂Iedereen schrok door de rare knik in mn knie, maar was niks aan de hand, die knik kon blijkbaar gewoon🤷🏼‍♀️

Na de tijd ben ik gaan lunchen met twee Amerikaanse meisjes die ook mee waren. Zij gingen later weer verder en ik ben terug gegaan naar de helikopter basis om te kijken.

Zaterdag ochtend ging de reis verder naar Wanaka. Ik reed met iemand mee uit Markelo, heel toevallig, want dit was het enige stuk waar ik geen busverbinding had, omdat de bus dus vol zat. Best lekker om zelf een stuk te rijden. Een goede reis dag ook, want het regende weer maar op een bepaald punt rond Lake Hawea was het ineens droog en zonnig. Onderweg zijn we vaak gestopt voor foto’s dus al met al hebben we 6 uur gereden over 300km😂Ook omdat ik rustig moest rijden op de bochtige natte wegen, want er bleef regenwater in de sporen staan.

Vanmorgen heb ik een uurtje hardgelopen (blijkbaar helpt het vele wandelen en de oefeningen van Becca, want kniepijn heb ik nauwelijks hier), door de prachtige omgeving. Langs het meer omgeving door bergen en wat verder de besneeuwde toppen.

Vannacht gaat om 2:30 de wekker om de Roys peak hike te doen. Eigenlijk heb ik daar geen zin in, want ik 2,5 uur lopen stijl omhoog, maar de zonsopgang schijnt erg mooi te zijn.

Het lukt vaak wel om de foto’s te uploaden, maar video’s doet hij heel slecht dus geef het op om die te uploaden. Die laat ik dus wel zien als ik weer thuis ben😊