Week twaalf

9 juni 2019 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Deze week begon met een hele korte nacht van zondag op maandag, rond 4:30 lag in in mijn bed en helaas ging om 7:00 alweer de wekker. Vanuit Queenstown ging ik naar Mount Cook, de hoogste berg. De route ernaar toe was echt prachtig, volop zon, sneeuw en langs Lake Pukaki. Toen we vervolgens aankwamen bleek dat ze de backpackers zalen aan het renoveren waren. Dat had ik van de voren al gehoord van mensen, maar ik wist niet dat we chalets (die horen bij het hotel) toegewezen kregen die normaalgesproken $300 per nacht kosten😂😱. Ik had ook nog geluk want mijn huisje had uitzicht op Mount Cook, echt prachtig én we hebben drie dagen prachtig helder weer gehad. Als je daar slecht weer hebt, wat nogal eens het geval was, kun je niks want er is niks, behalve wandeltochten. Waarvan de bekendste helaas afgesloten was. De eerste avond hebben we daar in het restaurant gegeten en vervolgens heb ik geprobeerd foto’s te maken van de Melkweg die daar bizar goed zichtbaar was doordat er weinig lichtvervuiling was. Echter waaide het heel hard dus lukte dat niet goed.

De volgende dag heb ik eerst lekker uitgeslapen en vervolgens de wandeling naar Kea Point gemaakt, een uitzichtpunt. Dit was geen lange wandeling, maar het laatste stuk was wel één grote ijsplaat dus lopen ging niet zo heel soepel. ‘S avonds zou het -9 graden worden, maar windstil. Dus dik aangekleed ging ik weer naar buiten voor een tweede sterrenfoto poging. Deze keer lukte het beter en was ik best tevreden met wat ik ervan gebakken had. Alleen waren de foto’s nog niet scherp genoeg..

Na wederom een luie ochtend ging ik woensdag toch op de afgesloten track om te kijken hoever ik kon komen. Het eerste stuk was namelijk open, maar vanaf de eerste brug was hij dicht. Tot aan daar ben ik dus gelopen en vervolgens nog een fractie van een second overwogen om de brug heen te klimmen, maar dat leek me toch niet zo’n strak plan👀Vervolgens bedacht ik me dat ik zonder sleutel weg was gegaan dus toen ik terugkwam was ik buitengesloten, aangezien mijn kamergenootje ook weg was. Na een half uur in het zonnetje gewacht te hebben kwam er een nieuw kamergenootje mét een sleutel🎉  Ik had nog magnetron popcorn dus besloot om die te maken. Echter heb ik een hele erge hekel aan popcorn waarvan de helft niet gepoft is, dus doe ik heb altijd wat langer in de magnetron dat nodig. Soms iets te lang🤷🏼‍♀️Dus heb het rokende ding buiten in de sneeuw gezet en uiteindelijk was maar een klein beetje verbrand dus kon ik de rest alsnog opeten🍀

Donderdag was een bewolkte dag met regen dus een perfect dag om in de bus te zitten, onderweg naar Lake Tekapo. Een prachtig, groot meer met turquoise blauw water. De besneeuwde bergen die het meer omsingelen samen met de geel gekleurde naaldbomen maken het extra speciaal. Die dag heb ik verder niet zoveel gedaan, wat inkopen gedaan bij de supermarkt en ‘s avonds met twee anderen een film gekeken.

Vrijdag was een hele leuk dag, die begon in de speeltuin😇Ik had toen we aankwamen al gedaan dat ze daar zo’n kabelbaantje hadden dus daar wilde ik perse op, dus zijn Lily en ik daarheen gegaan om ons even uit te leven. Na de lunch ben ik met drie anderen naar de schaatsbaan gelopen, dat was echt heel leuk. Het schaatsen ging goed en mijn kunstjes gaan ook steeds beter😜In het gebouw ernaast hadden ze hot Pools, dus een gebied met vier warme baden. Heel grappig want om ons heen lag overal sneeuw en wij zaten daar in onze bikini. Ze hadden echter geen koud water bad, maar wel een berg sneeuw dus sprongen Jonna en ik af en toen in de berg om vervolgens weer terug te rennen naar het warme water. ‘S avonds heeft Lily mij en Jonna helaas ingemaakt met monopoly, de Nieuw-Zeeland editie. Ik ging best goed maar toen zij de gele én de groene straat helemaal had ging het snel, want daar kwamen we dus elk rondje op🥺Ondertussen werd en naast ons een kind vermaakt met ‘De wielen van de bus’ en na de vijfde keer gehoord te hebben dat de wielen rond gaan zodra hij gaat rijden, wat toch best wel heel logisch is, leek het me een goed moment om te gaan slapen.

Dat was sowieso handig want zaterdag hebben we de hele dag gelopen. Imke en Marlon haakten af omdat het pad in het begin heel ijzig en glad was, maar samen met Lily en Jonna ben ik omhoog gelopen naar de top van Mount John. Op het laatste stuk waren we per ongeluk op de weg uit i.p.v. het wandelpad, dus zijn we het laatste, steile stuk omhoog gelift 😋  Op de top hebben we geluncht en tegen een uur of vier waren we weer terug. ‘S avonds zijn Lily en ik naar de sterrenwacht geweest voor een tour. De telescoop was heel tof en vooral Jupiter en zijn manen waren gaaf om te zien. Daarna zijn we nog even naar een kerkje bij het meer gelopen om foto’s te maken, want ik had die middag eindelijk geleerd hoe ik scherpe foto’s van de sterren kon maken🥳Dus ik ben helemaal gelukkig.

Vandaag is een beetje een hangdagje want de bus gaat om 13:30. Dus we zijn nu spelletjes aan het spelen en straks gaan we naar Peel Forest. Een tussenstop voor Christchurch. De laatste week gaat dus bijna in😱Maar ik kom steeds lager en meer naar het Noorden dus wordt het ook minder koud, dat is een voordeel😊Inmiddels is iedereen hier verkouden (geweest) dus nu ik ook, maar hopelijk zijn de prik oogjes snel over🥺

Ik heb van deze week een aantal leuke video’s, maar die willen niet uploaden. Misschien dat dat op een andere plek nog lukt, geen idee waarom hij dat soms niet doet, want hij laadt ze wel🤷🏼‍♀️

1. Annekewirds:
    9 juni 2019
    Wat een leuk verhaal weer Maureen en wat beleef je veel. Hier is het inmiddels zomer dus de overgang zal enorm zijn. Maar niet alleen wat het weer betreft. Geniet nog van je laatste week. Liefs,oma
  2. Justus en Lidy van Mourik:
    9 juni 2019
    We genieten elke week weer van je geweldige verhalen. Wat je allemaal ziet en meemaakt, dat neemt niemand je weer af.
    Wat een mooi land is het toch.
    Geniet nog lekker van je laatste week.
    Lieve groet van ons .😍