Week vijf

21 april 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Maandag was een middag afzien, maar het was het zeker waard. Samen met iemand anders(die een auto heeft) ben ik naar de Coromandel regio gereden om daar de Pinnacle wandeling te doen. We waren eerst 50km in de verkeerde richting gereden. Bleek achteraf niet helemaal verkeerd, maar de verkeerde kant van de berg en daar was geen weg, toch wel essentieel. 💁🏼‍♀️De borden gaven aan dat het 4 uur lopen was omhoog en 3 uur omlaag. Uiteindelijk waren we in drie uur boven, na veel klimmen over rotsen, steile paadjes en de laatste 45 minuten alleen maar traplopen. Halverwege werd ik een beetje misselijk door de intensiteit, maar gelukkig was ik niet alleen. In je eentje was dit niet grappig geweest. Eenmaal boven was het uitzicht wel echt geweldig. Zoveel groen en prachtig helder weer. Een aantal andere wachtten tot de zonsondergang, maar wij besloten om dat niet te doen, omdat we anders de hele weg terug in het donker moesten afleggen. Uiteindelijk hebben we snel gelopen en hebben we in iets meer dan twee uur de terugweg gelopen. Het laatste half uur in het donker, maar ik had wel een zaklamp meegenomen. Na 17km lopen was het bed wat op ons wachtte toch wel heel lekker. We hadden we kamer voor onszelf dus dat was helemaal relaxt.

Het is op het moment dat ik dit schrijf dinsdagochtend en we zijn onderweg naar Hot Water Beach. Ik loop nog steeds op blote voeten. Dat is hier heel normaal en mn wandelschoenen weiger ik vandaag aan te doen😋 Er gebeuren hier ontzettend veel ongelukken in het verkeer en ik zie wel waarom. Ik denk dat dit mede door gebrek aan openbaar vervoer is, waardoor mensen sneller met alcohol op in de auto stappen en door het mooie weer hier wordt er sowieso meer gedronken. Daarnaast zijn de wegen heel kronkelig en mag je op veel plekken 100 rijden waar dat echt niet kan. Gelukkig zijn wij veilig aangekomen. Hot Water Beach was wel een ervaring haha. Heel veel mensen die op dezelfde plek kuilen aan het graven zijn om er vervolgens in te gaan zitten. Op sommige stukken was het water dat uit de grond kwam zelfs zo heet dat je daar niet op het zand kon staan zonder je voeten te verbranden. We waren eerst aan het graven waar het water lauw was, maar later gingen er anderen weg dus hebben we hun kuil gekaapt en was het water heerlijk warm.

Ook heb ik zojuist geleerd dat er dus nog een landje is tussen Ierland en Engeland, Isle of Man. De vlag had ik weleens gezien in een gekke quiz, het land is super klein maar wel onafhankelijk. Fun fact van deze week. Blijkbaar is het best wel bekend, want iedereen die ik dit vertelde kende dit, behalve ik😅

Het is nu woensdagmiddag en nadat we gisteren (toch nog) 15km gelopen hebben is vandaag een beetje een uitrust/plan dag. Ik ben in Thames, een schattig stadje wat ooit, back in the days, de grootste stad was. Het ziekenhuis is het oudste van NZ, maar is uiteraard wel steeds vernieuwd dus dat zie je nu niet meer. Straks ga ik naar een bioscoop naast de deur, een hele oude, om Green book te zien en ik heb een hele gezellige kamergenoot (uit Isle of Man😋). ‘S avonds hebben we pizza gehaald en op onze kamer muziek geluisterd en spelletjes gespeeld.

Donderdag ging de reis verder richting Tauranga. Er was nog maar 1 plekje om te verblijven, een eigen kamer. Best lekker voor een nachtje, maar het was het geld niet waard helaas. De stad was wel leuk om te zien. Een hele grote haven met hele grote containerschepen. Met de bus ben ik naar Mount Maunganui gegaan, een gekke berg aan de rand van de stad met heel mooi uitzicht. Ik wilde eigenlijk niet zoveel lopen, maar dat is dus mislukt. Op de terugweg bracht een aardige man waarmee ik aan de praat raakte me weer terug. ‘S ochtends wilde ik de mooie zonsopgang zien, maar die heb ik nooit gehaald want was toch wel erg vroeg😇

Paasweekend verblijf ik in Rotorua. Alles was volgeboekt dus moet ik wel elke nacht verkassen, maar dat geeft niet, want het is toch in dezelfde stad. Één dag heb ik met iemand een auto gehuurd om alles te zien. Het thermische deel met alle gekleurde en stinkende meertjes is namelijk wat verder weg van het centrum, maar heel gaaf om te zien! We zijn rondom het meer gereden en hebben zo veel gezien. ‘S avonds moest ik verkassen en dat hostel kreeg een slechte beoordeling dus was ik wel benieuwd. De mensen waren heel vreemd en het was viezig, maar het bed was prima en de douche ook dus voor één nacht wel te doen. ‘S avonds was ik met een paar kamergenootjes bij een bar, dus eigenlijk heb ik er alleen geslapen. De volgende ochtend ben ik gelijk terug te gaan naar het andere hostel, bikini te gepakt en naar de Spa gegaan. Dat was geweldig! Natuurlijke baden met prachtig uitzicht. Morgen ochtend gaat de reis verder naar Waitomo.